Corporate Social Responsibility, Leverage, Profitabilitas, Penghindaran Pajak dan Nilai Perusahaan : Bagaimana Keterkaitannya ?
DOI:
https://doi.org/10.38043/jmb.v15i2.587Keywords:
Corporate Social Responsibility, Leverage, Profitability, Tax Avoidance, Firm ValueAbstract
ABSTRACT
The aimed of this research are investigate contribution of corporate social responsibility, leverage, profitability on tax avoidance and firm value. Design of this research is an explanatory research. The variables in this research are corporate social responsibility, leverage, profitability, tax avoidance and firm value. The population of this research are cosumer goods industry company listed in IDX 2013-2015 with 69 data sample taken by purposive sampling technique. The data is analyzed in path analysis. The result of this research shown that : (1) corporate social responsibility positively not significant affect tax avoidance; (2) leverage positively not significant affect tax avoidance; (3) profitability negatively not significant affect tax avoidance; (4) corporate social reponsibility positively significant affect firm value; (5) leverage positively significant affect firm value; (6) profitability positively significant affect firm value; (7) tax avoidance positively not significant affect firm value.
References
Atrill, P. (2014). Financial Management for Decision Makers. United Kingdom: Pearson Education Limited.
Budiasni, N.W.N., and Darma, G.S. (2016). Penerapan Corporate Social Responsibility pada Lembaga Keuangan Berbasis Kearifan Lokal, Jurnal Manajemen & Bisnis, 13 (2): 1-19.
Darma, G.S. (2004). Qualitative and Quantitative Data in Management Research: A Study of the Banking Industry, Jurnal Ekonomi & Bisnis, 16 (2): 107-118.
Dewi, N.M.A.T., and Darma, G.S. (2016). Efektivitas Leadership, Growth Performance dan Regulasi Otoritas Jasa Keuangan, Jurnal Manajemen & Bisnis, 13 (1): 1-13.
Harahap, S. (2015). Analisis Kritis Atas Laporan Keuangan. Jakarta: Rajawali Pers.
Hariwijaya, H., & Triton. (2013). Pedoman Penulisan Ilmiah Skripsi dan Tesis. Jakarta: Platinum.
Hasibuan, V., Dzulkirom, M., & Endang, N. (2016). Pengaruh Leverage dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan, Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 39 (1): 139-147.
Kasmir. (2016). Analisis Laporan Keuangan. Jakarta: Rajawali Pers.
Nahda, K., and Harjito, D. (2011). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Corporate Governance Sebagai Variabel Moderasi, Jurnal Siasat Bisnis, 15 (1): 1-12.
Pratama, I., and Wiksuana, I. (2016). Pengaruh Ukuran Perusahaan dan Leverage Terhadap Nilai Perusahaan dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Mediasi, E-Jurnal Manajemen Unud, 5 (2): 1338-1367.
Putra, I., and Merkusiwati, N. (2016). Pengaruh Komisaris Independen, Leverage, Size, dan Capital Intensity Ratio pada Tax Avoidance, E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 17 (1): 690-714.
Putri, H., and Raharja, S. (2013). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kepemilikan Manajerial Sebagai Variabel Moderating, Diponegoro Journal of Accounting, 2 (3): 1-15.
Riadevi, N.L.P.D., and Darma, G.S. (2016). Analisis Hubungan Indeks Harga Saham Gabungan dan Exchange Rate Terhadap Return Saham Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Intervening, Jurnal Manajemen & Bisnis, 13 (1): 123-133.
Rosalia, Y. (2017). Pengaruh Profitabilitas, Likuiditas dan Corporate Governance Terhadap Penghindaran Pajak, Jurnal Ilmu dan Riset Akuntansi, 6 (3): 890-909.
Rosiana, G., Juliarsa, G., and Sari, M. (2013). Pengaruh Pengungkapan CSR Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Pemoderasi, E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 5 (3): 723-738.
Ross, S., Westerfield, R., and Jordan, B. (2009). Pengantar Keuangan Perusahaan, Buku 1 edisi 8. Jakarta: Salemba Empat.
Samadiartha, I.N.D., and Darma, G.S. (2017). Dampak Sistem E-Filing, Pengetahuan Perpajakan,Sosialisasi Perpajakan, Kesadaran Wajib Pajak terhadap Kepatuhan Wajib Pajak, Jurnal Manajemen & Bisnis, 14 (1): 75-103.
Sartono, R. (2014). Manajemen Keuangan Teori dan Aplikasi Edisi 4. Yogyakarta: BPFE.
Sarwono, J. (2007). Analisis Jalur Untuk Riset Bisnis Dengan SPSS. Yogyakarta: Andi.
Suandy, E. (2009). Perencanaan Pajak. Edisi 4. Jakarta: Salemba Empat.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Bisnis. Jakarta: Alfabeta.
Suwardika, I., and Mustanda, I. (2017). Pengaruh Leverage, Ukuran Perusahaan, Pertumbuhan Perusahaan, dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan pada Perusahaan Properti, E-Jurnal Manajemen Unud, 6 (3): 1248-1277.
Utami, S., and Tresnaningsih, E. (2013). Analisis Pengaruh Struktur Kepemilikan Terhadap Hubungan Antara Perencanaan Pajak dan Nilai Perusahaan, Jurnal Akuntansi Universitas Indonesia: 1-19.
Utomo, J. G. (2017). Pengaruh Corporate Social Responsibility, Profitabilitas, Leverage, Komisaris Independen dan Ukuran Perusahaan Terhadap Penghindaran Pajak (Studi Empiris pada Perusahaan Manufaktur yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia periode 2012-2016), Jurnal Universitas Dian Nuswantoro Semarang: 1-11.
Wijaya, B., and Sedana, I. (2015). Pengaruh Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan (Kebijaksanaan Dividen dan Kesempatan Investasi Sebagai Variabel Mediasi, E-Jurnal Manajemen Unud, 4 (12): 4477-4500.
Zulganef. (2008). Metode Penelitian Sosial dan Bisnis. Yogyakarta: Graha Ilmu.