Legal Protection Against Customer Losses Due to System Error

Authors

  • Gede Ngurah Ganesha Giri Putra FH Undiknas

DOI:

https://doi.org/10.38043/jah.v3i2.2694

Keywords:

Error System, Perlindungan Hukum Nasabah, Perlindungan Konsumen

Abstract

ystem errors that occur in cases at Bank Mandiri can be defined
as the presence of mistakes made accidentally when moving data
from the core system to the back-up system. Thus, causing some
losses such as the appearance of confusion and even concern
customers if their savings balance is lost. Seeing that currently
there are no regulations governing customer losses in the error
system, this research presents several laws and regulations that
can be applied as a reference to overcome this problem. The
aforementioned statutory regulations include Law Number 10 of
1998 concerning Banking, Law Number 8 of 1999 concerning
Consumer Protection, Law Number 11 of 2008 concerning
Information and Electronic Transactions, as well as other laws and
regulations.

Keywords:
Error System, Customer Legal
Protection, Consumer
Protection

Downloads

Download data is not yet available.

References

Buku

Abdullah, Thamrin dan Francis Tantri. (2012). Bank dan Lembaga Keuangan, PT Raja Grafindo Persada, Jakarta.

Ahmad, Miru. (2008). Hukum Perjanjian dan Perancangan Perjanjian, PT RajaGrafindo Persada, Jakarta.

Asikin, Zainal. (2016). Pengantar Hukum Perbankan Indonesia, PT RajaGrafindo Persada, Jakarta.

Dirdjosisworo, Soedjono. (2003). Hukum Bisnis, Mandar Maju, Bandung.

Djumhana, Muhammad. (2018). Hukum Perbankan di Indonesia, PT Citra Aditya Bakti, Bandung.

Fahmi, Irham. (2016). Bank & Lembaga Keuangan Lainnya Teori dan Aplikasi, Alfabeta, Bandung.

Kasmir. (2014). Bank Dan Lembaga Keuangan Lainnya Edisi Revisi 2014, PT RajaGrafindo Persada, Jakarta.

Kasmir. (2014). Dasar-Dasar Perbankan Edisi Revisi 2014, PT Raja Grafindo Persada, Depok.

Mahmud, Marzuki, Peter. (2016) Penelitian Hukum Edisi Revisi, K E N C A N A, Jakarta.

Mariam Darus Badrulzaman, et.al. (2011). Kompilasi Hukum Perikatan, PT.Citra Aditya Bakti, Bandung

Maryanto, Supriyono. (2011). Buku Pintar Perbankan dilengkapi dengan Studi Kasus dan Kamus Istilah Perbankan, CV ANDI OFFSET, Yogyakarta.

Maskun. (2013). Cyber Crime, K E N C A N A, Jakarta.

Mertokusumo, Sudikno. (2004). Penemuan Hukum, Liberty, Yogyakarta.

Niniek, Suparni. (2009). CyberSpace Problematika & Antisipasi Pengaturannya, Sinar Grafika, Jakarta.

Rahardjo, Satjipto. (2000). Ilmu Hukum, Citra Aditya Bakti, Bandung.

Salim. (2008). Hukum Perjanjian Teori dan Praktik Penyusunan Perjanjian, Sinar Grafika, Jakarta.

Sentosa, Sembiring. (2012). Hukum Perbankan Edisi Revisi, CV Mandar Maju, Bandung.

Sjahdeni, 1992, Kebebasan Berkontrak dan Perlindungan Yang Seimbang Bagi Para Pihak dalam Perjanjian Kredit Bank di Indonesia, Institut Bankir Indonesia, Jakarta, H.. 13

Subekti dan Tjitrosudibio. (1976). Kitab Undang-Undang Hukum Perdata: Burgerlijk Wetboek, Pradnya Paramita, Jakarta.

Syahmin. (2006). Hukum Perjanjian International, PT Raja Grafindo Persada, Jakarta. Trisadini P. Usanti dan Abd. Shomad, 2017, Hukum Perbankan, K E N C A N A, Depok.

Jurnal

Astrini, Dwi Ayu. (2015). Perlindungan Hukum Terhadap Nasabah Bank Pengguna Internet Banking Dari Ancaman Cybercrime, Lex Privatum, 3 (2015), 232–39

Barkatullah, Abdul Halim. (2007). Urgensi Perlindungan Hak-Hak Konsumen Dalam Transaksi Di E- Commerce, Jurnal Hukum IUS QUIA IUSTUM, 14 (2007), 247–70

Maulina, Selly, Dahlan, and Mujibussalim. (2016). Tanggung Jawab Bank Terhadap Nasabah Yang Mengalami Kerugian Dalam Penggunaan Elektronik Banking, Kanun: Jurnal Ilmu Hukum, 18 (2016), 353–65

Mokoginta, Megi. (2016). Perlindungan Nasabah Bank Dari Kejahatan Pembobolan ATM Menurut UU No.8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen, Lex Privatum, IV (2016), 100– 107

Murdiat, Ali. (2013). Perlindungan Hukum Nasabah Pengguna Elektronik Banking Dalam Sistim Hukum Indonesia, Jurnal Hukum Unsrat, I (2013), 57–70

Musrifah, Rizqi, and Satria Sukananda. (2013). ANALISIS PERLINDUNGAN HUKUM TERHADAP NASABAH DALAM TRANSAKSI E-BANKING DI INDONESIA, Journal DIversi, 4 (2019), 98–124

Nazrian, Adli, and Paidi Hidayat‘Studi Tentang Keputusan Nasabah Dalam Menabung Di Bank Sumut Cabang Usu Medan Metode Analytical Hierarchy Process (Ahp)’, Ekonomi Dan Keuangan, 1 (2012)

Nugrahaningsih, Widi, and Mira Erlinawati, ‘Implementasi Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen Terhadap Bisnis Online’, Serambi Hukum, 11 (2017), 27–40

Pratiwi, Nurul T, and Apriana Chintya. (2017). Studi Komperatif Hak Dan Kewajiban Konsumen Menurut UU No. 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen Dan Hukum Islam’, Jurnal Kajian Agama, Sosial Dan Budaya, 2 (2017), 141–72

Putra, Albertus Yudhistira Rahadian. (2017). Pelaksanaan Pengambilan Jaminan Kredit Oleh Pihak Ketiga Karena Debitur Tidak Diketahui Keberdayaanya Di PT. Bank Tabungan Negara (Persero) Tbk Kantor Cabang Yogyakarta, Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 1 (2017), 1–13

Rusli, Tami. (2010). Perlindungan Hukum Konsumen ( Nasabah ) Electronic Banking Melalui Anjungan Tunai Mandiri ( ATM ), PRANATA HUKUM, 5 (2010), 67–76

Sari, Yessy Meryantika. (2016). Perlindungan Hukum Nasabah Yang Dirugikan Akibat Likuidasi Bank (Sebuah Tinjauan Teoritik Dan Normatif), Jurnal Hukum UNISKI, 5 (2016), 67–78

Sinaga, Niru Anita. (2018). Peranan Asas-Asas Hukum Perjanjian Dalam Mewujudkan Tujuan Perjanjian, Binamulia Hukum, 7 (2018), 107–20

Tiffany, Mutiara, ‘Perlindungan Hukum Terhadap Nasabah Atas Tindakan / Perilaku Fraud Yang Dilakukan Oleh Pegawai Bank’, FH UNISBA, XIII (2012), 244–64

Wiwoho, Jamal. (2014). Peran Lembaga Keuangan Bank Dan Lembaga Keuangan Bukan Bank Dalam Memberikan Distribusi Keadilan Bagi Masyarakat, Masalah-Masalah Hukum, 43 (2014), 87–97

Internet

Idon Tanjung, Kasus Saldo Hilang, Bank Mandiri Akui Terjadi Error, Hanya Menimpa 10 Persen Nasabah, https://regional.kompas.com/read/2019/07/20/ 11383151/kasus-saldo-hilang-bank-mandiri-akui-terjadi-error-hanya-menimpa-10-persen, diakses pada tanggal 23 Januari 2020.

Published

2020-11-10

How to Cite

1.
Ganesha Giri Putra GN. Legal Protection Against Customer Losses Due to System Error. JAH [Internet]. 2020Nov.10 [cited 2024Mar.29];3(2):180-9. Available from: https://journal.undiknas.ac.id/index.php/JAH/article/view/2694

Issue

Section

ARTIKEL